Scaramella

Presentation

Ensembles

La Main Harmonique
& Les Sacqueboutiers, ensemble de cuivres anciens de Toulouse

Distribution

For 8 singer and 4 instruments (1 French horn and 3 sackbuts)


At the end of the 15th century a popular and lighter form of secular music emerged. One subject of this music was a character called Scaramella who had a rather gung-ho attitude to going to war and both Josquin des Prez and Loyset Compère wrote music about this character. The subject is also the theme of a mass that was unique at the time written by the Flemish composer Jacob Obrecht, who was the most well-known composer of masses in Europe at the end of the 15th century.

In the second part of this recording, after the historic restitution of the late 15th century polyphonic masterpiece, we hear motets and extracts from masses of three famous late 15th century composers, namely Johannes Regis, Henrich Isaac and Guillaume Dufay.


A reconstituted score

The incomplete source of Obrecht’s Missa Scaramella was discovered in Krakow, at the Biblioteca Jagiellonska, under the symbol Ms.Mus.40634. Only the parts of altus and bassus were preserved. The parts of superius and tenor were thus restored by Marc Busnel as part of the Virtual Workshop project into the Polyphonic Reconstitution by the Centre for Advanced Renaissance Studies of Tours.


A “historic” reconstitution

The Scaramella concert thus rediscovers Jacob Obrecht’s Mass, and explores on this occasion the historical practice of the Polyphonic Mass during the Renaissance. Singers and instrumentalists are arranged in front of a lectern. They sing and play from a large choir book made especially for creation.
The latter was reconstituted thanks to the studying the techniques of the time (on parchment or large paper, writing pen, lettrines) in order to create the physical conditions for reproduction in accordance with historical practices.

The use of wind instruments, particularly the cornetto and sackbut to support voices (col la parte), is a very common practice in polyphonic music of the Renaissance and early Baroque period.
The combined technique of breath and lips results in the sound produced by wind instruments approaching the sound of the human voice. The articulation comparable to that of the singers, refines the sharpness of the lyrics in the reverberant acoustics. The association of old brass instruments and vocals thus allows a chiselled and warm polyphonic execution.

 


Programme

1re partie au lutrin
Chansons :
Scaramella – Loyset Compère (instrumental)
Scaramella – Josquin Desprez (instrumental)

Missa :
Missa Scaramella – Jacob Obrecht

2e partie, face public

Gloria « in modo tube » – Guillaume Dufay

Mater Patris, à 5 – Jacob Obrecht

« Alla bataglia » – Henrich Isaac

D’ung aultre amer/L’homme armé – Anonyme

Salve Regina, à 6 – Jacob Obrecht

Ave Rosa Speciosa, à 6 – Johannes Regis


Les Sacqueboutiers, ensemble de cuivres anciens de Toulouse

Direction artistique : Jean-Pierre Canihac et Daniel Lassalle

Lorsqu’ils décident de fonder Les Sacqueboutiers en 1976, Jean-Pierre Canihac et Jean-Pierre Mathieu font office de pionniers. La redécouverte des cuivres anciens est une véritable aventure. Il faut retrouver les traces des instruments, réinventer une technique de jeu, reconsidérer le répertoire, l’exhumer le plus souvent !

Les Sacqueboutiers entament alors une démarche faite de rigueur et d’imagination dans l’exploration d’un répertoire riche et foisonnant. Cette recherche implique un investissement constant dans l’étude et la mise au point des styles d’interprétation correspondant aux musiques ainsi abordées.

Rapidement, ils participent à des enregistrements qui font date dans l’histoire du disque, comme Les Vêpres de la Vierge de Monteverdi dirigées par Michel Corboz.
Depuis, ils ont collaboré avec les ensembles les plus prestigieux pour interpréter des musiques allant de la Renaissance à Mozart : Les Arts Florissants (W. Christie), La Chapelle Royale (P. Herreweghe), A Sei Voci (B. Fabre-Garrus), Elyma (G. Garrido), La Grande Ecurie et la Chambre du Roy (J.-C. Malgoire), ou encore l’ensemble Clément Janequin (D. Visse). Avec ces formations ou bien dans des programmes qui leurs sont propres, Les Sacqueboutiers sont régulièrement invités dans les plus grands festivals européens, en Amérique du Nord, du Sud et au Japon. Les Sacqueboutiers ont été nommés Ensemble de l’année aux Victoires de la Musique classique 2008.

Ensemble conventionné par le Ministère de la Culture et de la Communication – Direction régionale des affaires culturelles de Languedoc-Roussillon Midi-Pyrénées et subventionné par La Région Languedoc-Roussillon Midi-Pyrénées, le Conseil Départemental de Haute-Garonne et la Ville de Toulouse. Membre de la Fevis.

www.les-sacqueboutiers.com

Photos & Vidéos

Les Sacqueboutiers
Les Sacqueboutiers

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